Brand uppstår i maskinrummet på ett passagerarfartyg på väg från Strömstad till Sandefjord. Fartygets styrsystem havererar vilket leder till en kollision med ett tankfartyg. Nära tusen människoliv står på spel. Så inleddes övningen SkagEx11 som genomfördes den 7 september.
Sjötrafiken i Skagerak är omfattande och mot bakgrund av tidigare fartygskatastrofer som till exempel Scandinavian Star, Estonia, Full City och Godafoss är det tydligt att fartygsolyckor till sjöss måste övas regelbundet. Tre deltagare från Criscom fanns på plats i Strömstad för att utöva ett massmedialt tryck på övningsdeltagarna från Norge, Sverige, Danmark och Finland.
Direktoratet för Samfunnssikkerhet og Beredskap, DSB – Norges motsvarighet till svenska MSB – arrangerade övningen som, för svensk del, i huvudsak, utgjordes av sjukvårdsinsatser, räddningsinsatser till sjöss, miljöskadebegränsning och saneringsåtgärder.
Den fiktiva olyckan ägde rum kl. 11 minuter i 11 på förmiddagen och det tog inte lång tid förrän norska och svenska sjukhus stod i beredskap att ta emot skadade från haveristerna som flögs in med helikopter från olycksplatsen. Det nordiska samarbetet fungerade bra och övningsledaren, John A. Lea var nöjd. – Man kan konstatera att övningen har varit nyttig och lärorik för alla deltagare. Det har vi fått flera indikationer på, säger Jon A. Lea.
2009 undertecknade undertecknades den så kallade Hagadeklarationen som slår fast ramarna för det nordiska samarbetet inom områdena räddningstjänst, övningar och utbildning, kriskommunikation, anlitande av frivilliga, forskning och utveckling samt beredskap mot kemiska, biologiska, radioaktiva och nukleära ämnen. – Övningen SkagEx11 har bidragit till ett ökat samarbete på flera av dessa områden, skriver DSB.
Mer om övningen finns att läsa på
http://www.dsb.no/no/SkagEx-11/Aktuelt/Nyttig-og-larerik-ovelse/