Inbjudan: Social medias betydelse i den svenska kriskommunikationen

Varmt välkomna till en Criscom-aktivitet i väst som tar oss in i kriskommunikationens forskningsvärld! Torsdagen 6 april träffar vi docent Marina Ghersetti samt docent Tomas Odén som båda är verksamma vid Göteborgs universitet, JMG, och ingår i forskargruppen bakom en rapport som nyligen släppts, Kriskommunikation 2.0.

Vilken betydelse har digitala och sociala medier för den svenska kriskommunikationen i samband med en samhällskris?

Det är huvudfrågan i boken ”Kriskommunikation 2.0”, som nyligen har kommit ut. Den vänder sig till kommunikatörer
i offentlig tjänst, mediemedarbetare och andra med intresse för kriskommunikation.
I boken studeras kommunikation vid fem olika kriser, två sociala kriser orsakade av social oro, samt tre fysiska, bland annat skogsbranden i Västmanland.
Allmänhetens behov av information har stått i centrum.

Den digitala tekniken har i grunden förändrat förutsättningarna för samhällets kriskommunikation. Från ett i huvudsak enkelriktat informationsflöde från myndigheter via medier till allmänhet till en nätverkskommunikation där myndigheterna i kommunicerar direkt med medborgarna i sociala medier, och medborgarna direkt med varandra.
Vilka kommunikationsförväntningar har medborgarna på myndigheterna vid en kris idag?

När: Den 6 april klockan 1700 – 1830.
Plats: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation,
Seminariegatan 1 Campus Linné. Göteborg.
Skyltar kommer stå utanför entrén

Anmälan till:
Renette Larsson
telefon: 0707461769
renette.larsson@yahoo.com

Ange namn och telefonnummer!


Senast ändrad: