Jag ställde några frågor till Marielle Korend Larsson från Criscom som var kommunikationsansvarig för länsstyrelsen i Gävleborg, på plats i Färila, Ljusdals kommun.
Berätta kort om vad ni gjorde.
– Som funktionsansvarig deltog jag på alla möten för att säkerställa att alla behov uppfylldes. Till min hjälp hade jag otroligt kompetenta och engagerade kommunikatörer från ett flertal länsstyrelser och frivilliga. För god samverkan och avstämning satt Ljusdals kommuns kommunikatörer hos oss några timmar per dag vilket var värdefullt.
– Vi publicerade på webbplatser och sociala medier, gjorde omvärldsbevakning och mediaanalys, arrangerade ett antal presskonferenser per dag och mötte medias önskemål om intervjuer däremellan.
Vad tar du med dig för erfarenheter?
– Det här är en unik händelse på många sätt. Trots pressen och ansvaret för 700 hårt arbetande personer i riskområde, fanns det en omtanke om varandra och vi arbetade effektivt och pragmatiskt. Alla brydde sig om varandra, även de internationella medarbetarna, på ett sätt jag aldrig upplevt tidigare.
– Det här är ett av de bästa beslut jag tagit. Dels att få nyttja de erfarenheter jag samlat på mig av krishantering under alla år och omsätta dem i handling. Och dels att få testat mig själv i den här miljön och under sådana här förhållanden. Det är oerhört värdefullt för mig att få ha mött så många kompetenta människor.
Hur kan frivilliga nyttjats ännu bättre vid kommande insatser?
– Det bör finnas färdiga avtal klart mellan myndigheter och organisationer, vem som gör vad och en uppsättning datorer med tillgång till rätt system för frivilliga att nyttja. Det kostade oss onödiga dagar. Det är också viktig att uppdragsgivaren definierar uppdraget och att förbunden säkerställer kompetensen för det.
– Jag ser fram emot att bidra till utvärderingar och utvecklandet av idéer för framtida krishändelser.
Text: Katja Lundgren, foto Kjell Carli, båda medlemmar i Criscom. Texten har tidigare publicerats i Försvarsutbildaren nr 4/2018.